Vikten av idrottsklubbar

Idrotten har alltid varit stor i Sverige. Barn och unga, men också vuxna, mår bra utav att träna och sporta tillsammans.

De viktiga idrottsföreningarna

I en idrottsförening får man göra så mycket mer än att bara utöva en fysiskt aktivitet tillsammans. Barn och unga får lära sig att ta ansvar, delta i föreningslivet och att samarbeta med både jämnåriga och vuxna. Det är inte heller ovanligt att tonåringar och unga vuxna kan få hjälpa till och ta ledaransvar gentemot de yngre, vilket de växer mycket utav. För många unga som kommer från lite problematiska hem, ger idrottsföreningen stabilitet i livet och en möjlighet att umgås med mogna och omtänksamma vuxna. Idrotten är också bra för en ökad integration, både mellan invandrare och svenskar, men också mellan svenskar som kommer från skilda bakgrunder.

Stora idrotter i Sverige

Den vanligaste idrottsföreningen i Sverige är fotbollsklubben. Du kan spela fotboll över hela landet. Fotbollen är också en väldigt billig sport som inte kräver så mycket material. Andra stora sporter är ishockey, ridsport, volleyboll, simning och innebandy. Om du bor där det finns mycket snö kan du troligtvis också vara med i en skidklubb.