Ridning en av Sveriges största sporter

Svenskar älskar att rida och ridning har vuxit enormt de senaste årtiondena. Ridning är så mycket mer än att bara sitta på en häst och du kommer att få lära dig hästens utfodring, stallets och hästens skötsel och givetvis att sätta på samt ta av sadel och träns (eller annan mer avancerad utrustning). Idag är ridning Sveriges andra största sport och bara fotboll är mer populärt.

Ridning har ingen åldersgräns utan är en sport som alla, oavsett ålder, kan utöva. Att börja rida i en ridskola är en utmärkt introduktion till hästar och ridning för både barn och vuxna. Ryttare väljer med tiden vilken typ av ridning de tycker är roligast samt om de vill tävla eller inte. De största tävlingarna inom ridning är dressyr, hoppning samt fälttävlan. En annan typ av ridning som växer ganska starkt i popularitet är westernridning som också erbjuder en del tävlingsmöjligheter. Rutinerade ryttare väljer med tiden att skaffa en egen häst eller dela häst med en annan ryttare. Hästar kräver mycket tid (varje dag i veckan), skötsel samt träning plus att månadskostnaden för en egen häst kan vara ganska hög. Därför väljer många hästägare att dela häst.

Ridsport är som sagt en av Sveriges absolut största och populäraste sporter och är inom ungdomsidrotten den tredje största sporten. Ungefär en halv miljon svenskar rider på sin fritid samt tävlar. Enligt statistiken har ridsporten den högsta andelen kvinnor, hela 92 procent, i jämförelse med andra idrottsförbund. Det fantastiska med ridning är att även personer med funktionsnedsättning kan rida. Det har bidragit till att ridning blivit en populär sport för även denna grupp av ryttare. Alla ryttare behöver rätt klädsel och utrusning och för den som har egen häst gäller det att även skaffa utrustning till hästen. Hos exempelvis Hestbolaget kommer du att finna allt du behöver för både dig själv och din häst. Här kan du bland annat hitta sadeltillbehör från Prestige och många andra kvalitetsprodukter till bra pris. Hestbolaget har som målsättning att erbjuda ryttare och hästägare ett bra kvalitetssortiment av produkter såsom utrustning för hästar, utrustning för ryttare, säkerhetsprodukter plus allt du behöver för stallet. Du kan enkelt och smidigt köpa dina produkter från Hestbolaget online, på tävlingsplatser eller i deras butik i Karlstad.

Trots ridningens popularitet är detta inte en sport som är ofarlig. Olyckor händer ofta och varje år avlider ungefär tre personer av hästrelaterade olyckor. Varje år drabbas i genomsnitt 1756 personer av skador från hantering av hästar eller från ridning där vård på sjukhus är nödvändigt. Den vanligaste hästrelaterade olyckan är fall från häst. En häst är snabb samt stark och kan kasta av en ryttare på många olika sätt. Fallolyckor kan också hända när en galopperande häst plötsligt tvärstannar framför ett hinder i hoppning eller fälttävlan. Detta kan i värsta fall orsaka mycket allvarliga skador. Ett tips för yngre ryttare är att lära sig att falla genom att exempelvis också träna judo eller liknande. Om du lär dig att falla kan du förebygga att skadas om du faller av en häst. Det är oerhört viktigt att ryttare av alla åldrar, oavsett erfarenhet, använder godkänd hjälm och gärna skyddsväst för att undvika fall-, spark- och trampskador från häst.