Bågskytte

En växande sport i Sverige är bågskytte. Bågskytte handlar om att skjuta med pilbåge och träffa en tavla.

Bågskytte

Det finns bågskytteklubbar över hela Sverige, även på mindre orter. Bågskytte är en materialsport som passar dig som gillar både teknik och natur. De pilbågar och pilar som används vid bågskytte är specialtillverkade pilar och pilbågar och är ganska dyra i inköp. Det är alltså inte egentillverkad utrustning i trädslaget en som du använder. Ofta är de tillverkade i glasfiber. I bågskytte ska du träffa en tavla och man tävlar om vem som prickar bäst. Det finns flera sidogrenar inom bågskytte, som t.e.x japanskt bågskytte.

Familjesport

Det är en lugn sport som passar hela familjen och alla generationer. Dock krävs det precision och att du övar upp dina armmuskler för att kunna skjuta så bra som möjligt. I Sverige får man inte jaga med pil och båg, men det får man i flera andra länder. Bågskytte är å ena sidan en väldigt lugn sport, samtidigt är ett bågskott lika kraftigt som ett pistolskott. Du kan se om du hittar en bågskytteförening i din närhet eller om skytteförening ska ha en testa-på dag.